Jij wilt toch ook gevonden worden?

10-04-2020

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging en wil je ook gevonden worden op LinkedIn? Ik ga je wat tips geven hoe jij je profiel het beste kan neerzetten, zodat men jou kan vinden.

Allereerst wil ik je graag meenemen in de wereld van LinkedIn. Zeer waarschijnlijk ken jij LinkedIn net zoals ik hem en vele anderen hem kennen. Een platform waar je simpel gezegd een heleboel cv's bij elkaar hebt. Maar wat is nu eigenlijk het doel van LinkedIn en waarom staan de meeste mensen erop met hun hele cv? Het doel is jezelf te laten zien wat jij in huis hebt aan kennis, kunde en ervaring. Die kunnen jou verbinden met vraag van een andere organisatie, op vacatureniveau, maar het kan ook kennisuitwisseling zijn. Ik wil vooral inzoomen op het feit dat jij op zoekt bent naar een nieuwe uitdaging.

Buiten datgene wat jij en vele anderen zien is er nog een functionaliteit, namelijk de LinkedIn Recruiter. In deze tool kan een organisatie, vaak recruiters, op de achtergrond, potentiele kandidaten opsporen door middel van zoektermen. Super mooi zo'n mogelijkheid, want zo hoeven ze jou niet bij naam te kennen, maar zoeken ze op ervaring, opleidingsachtergrond, en dergelijke en komen ze uiteindelijk bij jou terecht.

Om bij jou uit te komen is het daarom heel belangrijk dat jij goed nadenkt hoe jij je profiel met de juiste woorden inricht. Het is heel verleidelijk om de functienaam te gebruiken die je meekrijgt van je werkgever. Maar is die algemeen gebruikt? Een voorbeeld. Je hebt de functie van procesontwikkelaar duurzaamheid. Echter jij ontwikkelt beleid en denkt mee over hoe die intern voorgegeven kan worden. Is procesontwikkelaar iets wat veel gebruikt wordt en past bij jouw inhoud? Of past bijvoorbeeld beleidsadviseur beter? Denk daar goed over na. Dit vergroot je vindbaarheid.

Daarnaast is het belangrijk om goed te omschrijven wat je taken zijn. Een recruiter kijkt behalve naar de functietitel ook naar wat jij gedaan hebt. Benadruk in de omschrijving goed de werkzaamheden die jij met plezier en passie uitvoert en graag ziet terugkomen in je volgende baan. Het kan natuurlijk ook zijn dat jij totaal wat anders wilt. Daar is ook een optie voor. Werk datgene wat jij graag wilt en doet uit in je persoonlijke omschrijving. Schrijf zoveel mogelijk de tekst toe naar wat jij graag wil gaan doen. Wil jij graag van commerciële sector naar de publieke sector, dan is het goed te benadrukken welke ervaring jij in de publieke sector hebt gehad.

Stel je profiel open voor nieuwe uitdagingen. De kans dat geïnteresseerde organisaties je benaderen is dan vele malen groter. Niet iedere recruiter neemt de regels zo nauw; er zijn er zat die toch kandidaten aanschrijven die hun profiel daarvoor niet open hebben staan. Toch is het handig om het te doen, want de ervaring leert dat je veel eerder benaderd wordt.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb. In mijn praktijk sta ik je met liefde bij om samen aan de slag te gaan om jouw vindbaarheid te optimaliseren en die droombaan te vinden.